Sanatate

Insomnia

Insomnia reprezinta incapacitatea de a adormi usor, fiind o problema des intalnita: mai mult de 30% din populatie sufera de acest sindrom pe parcursul unui an.

Somnul se poate reduce destul de mult sau poate fi perturbat iar odihna este necorespunzatoare, influentand starea de spirit, capacitatea de atentie si desfasurarea normala a activitatilor pe parcursul zilei.

Insomnia poate avea cauze diverse: culcatul sau sculatul la ore neregulate, stresul, anxietatea, grijile, nervozitatea, schimbarile de ambient sau fus orar, schimbarile de sezon, turele haotice la serviciu, patologiile (astm, tuse, prurit, reflux gastro-esofagian, aritmie cardiaca, hipoglicemie nocturna etc.), abuzul de alcool, fumatul, consumul de cafea (sau ceai, bauturi care contin cafeina, de tipul Coca Cola) sau produse farmaceutice care pot provoca anxietate si nervozitate (produse similare amfetaminei utilizate in tratarea obezitatii, Teofilina, medicamente antidepresive IMAO, Izoproterenol, Levodopa etc.) si droguri (Cocaina, Amfetamine).

Caracteristicile somnului variaza in mod natural pe parcursul unui an.

Odata cu inaintarea in varsta, perioada de somn nocturn scade, cu treziri dese, iar etapele de “somn profund” devin tot mai rare, pana la disparitia completa.

Chiar si melatonina, hormonul produs de glanda pineala (situata la baza creierului), care are rol de reglare a ciclului somn-veghe, este produsa in cantitati mai mici cand imbatranim, ducand la desincronizarea “ceasului biologic”.

 Tratamente cu medicamente conventionale

O analiza profunda a stilului de viata, a obiceiurilor alimentare, a gradului de stres psihologic si a eventualelor patologii existente reprezinta primul pas in incercarea de a gasi cauzele care ar fi putut determina o alterare a somnului. Tratamentul insomniei depinde intr-adevar de motivul aparitiei sale si de intensitatea sa.

Daca este implicata alta afectiune, simplul tratament al acesteia din urma poate ajuta la imbunatatirea somnului. In cazul persoanelor care au un ritm somn-veghe neregulat datorat schimbarii de fus orar sau care se culca si se trezesc foarte devreme, pentru reglarea ceasului biologic poate fi utila “terapia cu lumina intensa”, care consta in expunerea la o sursa de lumina foarte puternica in intervale adecvate.

In unele cazuri este necesara prescrierea unor somnifere. De exemplu: Temazepam, Diazepan, Lorazepan, Flurazepam si Zolpidem, care trebuie administrate pe termen scurt (maxim 2 saptamani consecutiv) deoarece pot provoca dependenta.

Daca insomnia este provocata de o stare de depresie pot fi recomandate medicamente precum Amitriptilina si Imipramina.

Melatonina este uneori utilizata in tratamentul insomniei, mai ales la persoanele in varsta, care au o productie scazuta a acestei substante.

Tratament cu fitoterapeutice si suplimente alimentare

Chiar si abordarea fitoterapiei trebuie sa se faca dupa o analiza adecvata a tuturor cauzelor care ar fi putut provoca tulburarile de somn, pentru a putea vedea daca este posibila o interventie cat mai mica, combinand schimbarea stilului de viata si a obiceiurilor alimentare cu administrarea de plante medicinale.

I – Valeriana (Valeriana officinalis L.) – Este o plana perena care creste in zonele umede de padure din toata Europa. Farmacopeea italiana si cea europeana mentioneaza partile medicinale ca fiind radacina, rizomul, tulpina de Valeriana officinalis, dar in lume se mai folosesc si alte specii ale acestei plante, precum: V. wallichii DC (Valeriana indiana), V. angustifolia Tausch si V. faurieri Briq (din China si Japonia).

Valeriana are actiune sedativa, hipnotica, antispasmodica si de relaxare musculara (crampe si spasm muscular), fiind de ajutor si in caz de depresii, tulburari de somn si stres.

Actiunea farmacologica nu pare sa se datoreze unui singur principiu activ sau unui grup de principii active, ci mai multor grupuri de componente diverse care alcatuiesc intregul fitocomplex.

Au fost efectuate numeroase studii clinice cu preparate pe baza de Valeriana, versus placebo, in dublu orb sau in comparatie cu Benzodiazepine, obtinandu-se rezultate pozitive.

Componentele Valerianei par sa stimuleze sinteza si eliberarea de GABA (Acid Gama Amino Butiric) in spatiul sinaptic pe langa inhibarea degradarii si a recaptarii. Au chiar si o anumita afinitate pentru unii receptori ai GABA.

Valeriana trebuie administrata pe termen lung si nu doar in timpul unui episod de insomnie acuta; perioada si calitatea somnului se imbunatatesc treptat pe parcursul catorva saptamani de tratament.

Doza indicata: infuzie: 2 g produs in 150 ml apa clocotita (1 cana) timp de 15 minute, 1 cana cu infuzie de 1-3 ori pe zi.

Extract hidroalcoolic (1:5): 100 de picaturi in putina apa, de 1-3 ori pe zi.

Extract uscat (pana la 0,4 % in acizi valerianici): 300 mg de 1 - 3 ori pe zi.

Reactii adverse si interactiuni majore: Valeriana este in general bine tolerata in dozele recomandate. Administrarea nu este recomandata in cazul sarcinii sau alaptarii din cauza lipsei studiilor de specialitate.

Studii comparative cu anxiolitice (Benzodiazepine) au evidentiat in cazul Valerianei absenta somnolentei in momentul trezirii sau a alterarilor activitatii psihomotorii si a proceselor cognitive.

In cazul administrarii de doze mari, se recomanda ca masura de precautie, citirea cu atentie a prospectului.

Valeriana poate teoretic creste efectul sedativelor daca sunt administrate simultan. Exista o teorie controversata a posibilitatii de crestere a efectelor depresive ale alcoolului asupra sistemului nervos central.

II – Floarea Pasiunii (Passiflora incarnata L.) – Este o planta cataratoare perena, originara din America, cultivata in zilele noastre pentru obtinerea produsului medicinal, constand din partile aeriene cu frunze si flori.

Este utilizata datorita proprietatilor sale sedative si anxiolitice, in starile de neliniste si tulburari nervoase si de somn, mai ales pentru copii. In general se administreaza in combinatie cu alte calmante si sedative precum: roinita, paducel, hamei, mac californian etc.

Doza indicata: infuzie: 2 g produs in 150 ml apa clocotita (1 cana) timp de 15 minute, 1 cana de 2-4 ori pe zi.

Extract uscat (pana la 4 % in flavonoizi totali): 150 mg de 1 - 3 ori pe zi.

Reactii adverse si interactiuni majore: Floarea Pasiunii este in general bine tolerata in dozele recomandate. Teoretic, Floarea Pasiunii poate creste efectul sedativelor daca sunt administrate simultan. Administrarea nu este recomandata in cazul sarcinii sau alaptarii din cauza lipsei studiilor de specialitate.

III – Hameiul (Humulus lupulus L.) – Este o planta cataratoare perena, dioica, cultivata la scara larga pentru producerea berii.

Partile medicinale sunt constituite din florile de gen feminin, dispuse in inflorescente de forma conica si se administreaza in stari de neliniste, iritabilitate si insomnie.

Elementele constituente responsabile pentru aceste efecte nu sunt cunoscute; exista o ipoteza conform careia aceste efecte se datoreaza in principal produsilor de degradare oxidativa si principiilor amare din fractia oleorasinoasa.

Doza indicata: infuzie: 0.5 g in 150 ml apa clocotita (1 cana) timp de 10-15 minute, 1 cana de 2-4 ori pe zi.  

Extract hidroalcoolic (1:5): 60 de picaturi in putina apa, de 2-3 ori pe zi.

Reactii adverse si interactiuni majore: Hameiul este in general bine tolerat in dozele recomandate. Teoretic, hameiul poate creste efectul sedativelor daca sunt administrate simultan. Administrarea nu este recomandata in cazul sarcinii sau alaptarii din cauza lipsei studiilor de specialitate.

IV – Roinita (Melissa officinalis L.) – Este o planta erbacee perena inalta de pana la 70 cm, cu un parfum patrunzator de lamaie. Este cultivata la scara larga in Europa centrala si occidentala.

Preparatele din frunze sunt utilizate in tulburarile de somn si gastrointestinale de origine nervoasa, chiar si la copii.

In multe cazuri administrarea in combinatie cu sedative si carminative s-a dovedit a fi benefica.

Infuziile de roinita si preparatele pe baza de uleiuri esentiale sunt utilizate  in balneoterapie pentru baile relaxante-sedative.

Doza indicata: infuzie: 1-1.5 g preparat in 150 ml apa clocotita (1 cana) timp de 10-15 minute, 1 cana de 2-4 ori pe zi.

Extract hidroalcoolic (1:5): 60 de picaturi in putina apa, de 2-3 ori pe zi.

Extract uscat (pana la 12% in acid rozmarinic): 150 mg de 1 - 3 ori pe zi.

Reactii adverse si interactiuni majore: Roinita este in general bine tolerata in dozele recomandate. Teoretic, roinita poate creste efectul sedativelor daca sunt administrate simultan.

V – Lavanda (Lavandula angustifolia Mill.) – Este un arbust rezistent si parfumat, cu ramuri ierboase, frunze gri-verzui si flori albastrui dispuse in spic.

Partile care se folosesc sunt florile, utilizate ca usor sedativ in stari de neliniste, nervozitate, insomnie si tulburari gastrointestinale de origine nervoasa. Este des administrata in combinatie cu alte medicamente sedative.

Din lavanda se prefera uleiul esential deoarece este mai activ.

Doza indicata: infuzie: 1g preparat in 150 ml apa clocotita (1 cana) timp de 10 minute, 1 cana de 2-3 ori pe zi. Acest preparat are, totusi, un gust neplacut si amar.

Extract hidroalcoolic (1:5): 60 de picaturi in putina apa, de 2-3 ori pe zi.

Ulei esential: 3-4 picaturi pe un cub de zahar de 3 ori pe zi.

Reactii adverse si interactiuni majore: Lavanda este in general bine tolerata in dozele recomandate. Teoretic, lavanda poate creste efectul sedativelor daca sunt administrate simultan. Administrarea nu este recomandata in cazul sarcinii sau alaptarii din cauza lipsei studiilor de specialitate.

VI – Macul californian (Eschscholzia californica Cham.) – Este o planta erbacee anuala, inalta de 60 cm, originara din California si aparuta in Europa la sfarsitul anilor 1700. Este cultivata des in gradini datorita florilor sale galben-aurii.

Din planta se foloseste partea aeriana inflorita, de obicei in combinatie cu alte plante medicinale (Floarea Pasiunii, Valeriana, Roinita ecc.), in tratamentul anxietatii si pentru inducerea somnului la persoanele care au tulburari de somn.

Macul californian are efect sedativ asupra sistemului nervos central si actiune relaxanta asupra musculaturii netede, mai ales a celei intestinale; mecanismul de actiune nu a fost inca demonstrat experimental.

Doza indicata: infuzie: 1,5 g preparat in 150 ml apa clocotita (1 cana) timp de 10 minute, 1 cana cu infuzie de 2-3 ori pe zi.

Extract hidroalcoolic (1:5): 60 de picaturi in putina apa, de 2-3 ori pe zi.

Extract uscat (pana la 0.35% in protopina): 150 mg de 1 - 3 ori pe zi.

Reactii adverse si interactiuni majore: Macul californian este in general bine tolerat in dozele recomandate. Teoretic, el poate creste efectul sedativelor daca sunt administrate simultan. Administrarea nu este recomandata in cazul sarcinii sau alaptarii din cauza lipsei studiilor de specialitate.

VII – Teiul (Tilia cordata Mill., T. platyphyllos Scop. si speciile hibride T. x vulgaris Heyne) – Florile de tei au fost dintotdeauna utilizate in medicina populara datorita actiunii lor sedative in starile de anxietate, nervozitate si tulburari de somn. Se recomanda utilizarea lor in special la copii.

Doza indicata: infuzie: 1,5 g preparat in 150 ml apa clocotita (1 cana) timp de 10 minute, 1 cana de 2-3 ori pe zi.

Gemoderivat de tei argintiu: 30-40 de picaturi in putina apa, de 3 ori pe zi (dimineata, la pranz si seara inainte de culcare).

Reactii adverse si interactiuni majore: Teiul este in general bine tolerat in dozele recomandate. Teoretic, el poate creste efectul sedativelor daca sunt administrate simultan.

VIII – 5-Hidroxitriptofan (5-HTP) – Precursorul serotoninei, neurotransmitatorul cu rol crucial in starile emotionale: de aceea acest supliment alimentar este utilizat in tratarea depresiilor usoare si moderate, a tulburarilor de somn si pentru reducerea poftei de mancare la indivizii supraponderali.

Numeroase studii clinice au demonstrat ca 5-HTP este eficient in imbunatatirea somnului la indivizii care sufera de insomnie.

Una dintre sursele principale de 5-HTP este Griffonia simplicifolia, o leguma de origine africana. Cantitati mici de 5-HTP se gasesc si in banane, rosii, prune, vinete, avocado, ananas si nuci.

Doza indicata: extract uscat de Griffonia in cantitate de 120 - 300 mg de 5-HTP, seara inainte de culcare.

Reactii adverse si interactiuni majore: 5-HTP este in general bine tolerat in dozele recomandate. Anumiti indivizi pot avea simptome de ameteala, care dispar dupa 1-2 saptamani de tratament continuu sau la doze micsorate.

Asocierea cu medicamente precum cele antidepresive triciclice si SSRI poate creste nivelul seric de serotonina, provocand un sindrom serotoninergic. Administrarea nu este recomandata in cazul sarcinii sau alaptarii.

IX – Melatonina – Este un hormon secretat de glanda pineala, aflat la baza creierului, care regleaza ciclul somn-veghe. Eliberarea de melatonina este stimulata de intuneric si inhibata de lumina.

Nivelul de melatonina la persoanele in varsta tinde sa scada, de aceea aceste persoane sufera mai des de insomnii.

Suplimentarea cu melatonina sintetica este recomandata in tratarea insomniei, a depresiei si a sindromului jet-lag (schimbul de fus orar).

Diferite studii clinice in dublu orb arata ca suplimentele cu melatonina sunt foarte eficiente in inducerea somnului.

Unele alimente si plante medicinale contin mici cantitati de melatonina si pot fi introduse in alimentatie. Se recomanda chiar si alimentele bogate in triptofan, pe care organismul il transforma ulterior in melatonina: spirulina, soia, seminte de dovleac, drojdie de bere, curcan si pui.

Doza indicata: 1 - 5 mg pe zi, intr-o administrare unica cu o ora inainte de culcare. Unii cercetatori recomanda chiar 3 ore inainte de culcare.

In orice caz, melatonina nu este un somnifer: nu trebuie administrata imediat inainte de culcare.

Ca precautie, melatonina nu este indicata la persoanele aflate sub tratament cu cortizon si cele care sufera de boli autoimune sau care au fost supuse unui transplant si trebuie sa ia imunosupresoare.

Reactii adverse si interactiuni majore: Melatonina este in general bine tolerata in dozele recomandate. Studii clinice au demonstrat ca administrarea chiar si de cantitati diverse timp de mai mult de o luna nu au provocat intoxicatii acute.

Administrarea de melatonina este sigura pe o perioada de cateva saptamani, nefiind inca determinate efectele unei adminstrari pe termen lung. Nu administrati in timpul sarcinii sau la copii inainte de a cere sfatul medicului.

Melatonina in unele plante medicinale si comestibile

 

Melatonina

(nanograme/gram*)

Coada soricelului (Achillea millefolium) planta tanara

43000

Cimbru (Thymus vulgaris) planta tanara

38000

Salvie (Salvia officinalis) planta tanara

29000

Verbina (Aloysia triphylla) planta tanara

22000

Menta (Menta x piperita) planta tanara

19000

Roinita (Melissa officinalis) planta tanara

16000

Gura-lupului (Scutellaria baicalensis) planta

2000-7000

Sunatoare (Hypericum perforatum) flori

2000-4000

Spilcuta (Tanacetum parthenium) frunze proaspete

Frunze uscate

1300-1700

 

100-7000

Floarea-soarelui (Helianthus annuus) seminte

30

Fenicul (Foeniculum vulgare) fructe

30

Ovaz (Avena sativa) seminte

2

Porumb (Zea mays) seminte

1,5

Orez (Oryza sativa) seminte

1

Rosie (Lycopersicon esculentum) fructe

0,5

Banana (Musa paradisiaca) fructe

0,5

 

  N.B. 1 nanogram (ng) este a miliarda parte din 1 g.

Valorile din tabel sunt rotunjite si pot avea variatii normale.

Sfaturi pentru alimentatie si stil de viata

Persoanele care sufera de tulburari de somn trebuie sa urmeze cateva reguli de comportament care pot fi foarte utile.

Este important sa mergeti la culcare si sa va treziti la aceeasi ora, chiar si in weekend, avand un numar corespunzator de ore de somn.

Evitati somnul de dupa-amiaza si nu dormiti in timpul zilei: daca ramaneti treaz pe timpul zilei veti avea o nevoie mai mare de somn seara si veti adormi mai usor.

Este indicat sa nu faceti miscare inainte de culcare deoarece activitatea fizica creste nivelul de energie: este de preferat sa faceti miscare pe timpul zilei, sau cu cel putin trei ore inainte de culcare.

Nu consumati cafea, bauturi care contin cafeina si alcool.

Unii oameni cred in mod eronat ca bauturile alcoolice au un efect sedativ si ca un “paharel” inainte de culcare faciliteaza somnul. De fapt, senzatia este una temporara. Intr-adevar, in primele ore dupa consumul de alcool apare senzatia de somn, insa in final somnul de noapte devine neregulat, nelinistit si deloc profund. Atentie, abuzul de alcool poate provoca anxietate, depresie si alte tulburari ale sistemului nervos.

Nu fumati: nicotina este un stimulator.

Nu consumati alimente grele seara sau inainte de culcare. Nu mergeti la culcare imediat dupa masa.

Sunt indicate mesele bogate in carbohidrati (paine, paste, orez, faina, mamaliga etc.), care favorizeaza productia de serotonina si proteine.

Evitati consumul de ciocolata bogata in zahar. Chiar si cantitatile foarte mici de mancare, care provoaca senzatie de foame la ore tarzii, pot interfera cu somnul.

Nu toata lumea stie ca un consum excesiv de sare poate afecta somnul: sarea retine apa si modifica volumul celulelor nervoase. Obisnuiti-va sa puneti putina sare in mancare; in mod normal, chiar daca nu consumati sare, nu veti avea deficiente de sodiu in corp.

La fel de util este, inainte de culcare, sa beti un ceai de roinita, tei, mac californian etc. sau un pahar de lapte cu miere.

O baie calda inainte de culcare ajuta la relaxare.

Daca va treziti in timpul noptii, nu ramaneti in pat, mai bine ridicati-va si ascultati muzica relaxanta, cititi o carte usoara sau uitati-va la TV. Asigurati-va ca spatiul in care dormiti este confortabil, intunecat, linistit si ca temperatura este potrivita.

 Scheme de tratament

Observatie: in tratarea insomniei, un ajutor valoros, de la caz la caz, poate fi consumul de preparate diverse pe parcursul zilei, nu neaparat inainte de culcare.

Tratament I

Radacina de valeriana: 2 capsule cu 150 mg de extract uscat (pana la 0,4 % in acizi                   valerianici) seara cu o jumatate de ora inainte de culcare.

 

In caz de insomnie asociata cu nervozitate si anxietate: in plus, 1 capsula dimineata si 1 la pranz.

Tratament II

Radacina de valeriana, floarea pasiunii, flori de mac californian: 1 capsula cu extract uscat din aceste plante, seara cu o jumatate de ora inainte de culcare.

 

Ulei esential de lavanda: 3 picaturi pe un cub de zahar, seara inainte de culcare.

Tratament III

Radacina de valeriana: 2 capsule cu 150 mg de extract uscat (pana la 0,4 % in acizi                   valerianici) seara cu o jumatate de ora inainte de culcare.

 

Melatonina: 1 tableta de 3 sau 5 mg  cu o ora inainte de culcare.

Tratament IV

Melatonina: 1 tableta de 3 sau 5 mg  cu o ora inainte de culcare.

 

Infuzie (F.U.I. X ed.): Radacina de valeriana 40%, flori de hamei 20%, frunze de roinita 15%, frunze de menta 15%, coaja de portocala amara 10%.

Se lasa la infuzat 3 g din acest amestec timp de 15 minute in 150 ml apa clocotita (1 cana) si se filtreaza. Consumati 3 cani de ceai pe zi, dupa-masa, dupa cina si inainte de culcare.

Tratament V

Radacina de valeriana: 2 capsule cu 150 mg de extract uscat (pana la 0,4 % in acizi                   valerianici) seara cu o jumatate de ora inainte de culcare.

 

Infuzie: Flori de tei 35%, floarea pasiunii 25%, frunze de roinita 20%, frunze de menta 10%, flori de portocala amara 10%.

Se lasa la infuzat 2 g din acest amestec timp de 15 minute in 150 ml apa clocotita (1 cana) si se filtreaza. Consumati 2 cani de ceai pe zi, dimineata si dupa-masa.

Tratament VI

Infuzie: Flori de mac californian 30%, flori de musetel 20%, frunze si flori de paducel 20%, floarea pasiunii 20%, fruct de anason 10%.

Se lasa la infuzat 2 g din acest amestec timp de 10 minute in 150 ml apa clocotita (1 cana) si se filtreaza. Consumati 1 cana de ceai dupa cina.

 

Ulei esential de lavanda: 3 picaturi pe un cub de zahar, seara inainte de culcare.

 Tratament VII

Infuzie: Flori de tei 50%, petale de mac 30%, petale de portocala amara 20%.

Se lasa la infuzat 2 g din acest amestec timp de 15 minute in 150 ml apa clocotita (1 cana) si se filtreaza. Consumati 1 cana de ceai cu o jumatate de ora inainte de culcare.

 

Ulei esential de maghiran: 3 picaturi pe un cub de zahar, seara inainte de culcare.

 Tratament VIII (pentru copii)

Infuzie: Flori de tei 40%, flori de musetel 20%, petale de portocal 20%, petale de mac 20%.

Se lasa la infuzat 2 g din acest amestec timp de 10 minute in 100 ml apa clocotita (1 cana) si se filtreaza. Consumati 1 cana de ceai cu o jumatate de ora inainte de culcare.

 Tratament IX (pentru copii)

Infuzie: Flori de tei 40%, floarea pasiunii 30%, petale de portocal 30%.

Se lasa la infuzat 2 g din acest amestec timp de 10 minute in 100 ml apa clocotita (1 cana) si se filtreaza. Consumati 1 cana de ceai cu o jumatate de ora inainte de culcare.